Korzystamy z tego ćwiczenia zawsze, kiedy klientowi nie udaje się skontaktować ze swoją wrażliwą częścią, połączoną z emocjami takimi jak strach czy smutek. Musimy mieć kontakt z wrażliwą stroną samego siebie, jeśli chcemy się otworzyć na miękką i życzliwą więź z innymi ludźmi (nazwaliśmy to potrzebą przywiązania). Odsłanianie swojej wrażliwości w zdrowym związku uruchamia w drugim partnerze troskę o nas. Klienci odczuwają to uruchomienie, oglądając nagranie „z kamienną twarzą” i współczując cierpiącemu dziecku. Aby partnerzy mogli odnowić więź, oboje muszą mieć dostęp do swojej „miękkiej strony”. Poniższe ćwiczenie pomaga uwolnić tę stronę, jeśli klienci są głównie w dominującym lub rozzłoszczonym (albo nacechowanym wstrętem) trybie odcięcia.
- Przerwij ujawniający się cykl trybów
OK, widzę, że oboje jesteście teraz bardzo uruchomieni. Czy takie cykle często się ujawniają w waszym związku? (Prawdopodobnie tak.) A więc znaczy to, że jest to raczej typowy konflikt. Zatrzymajmy się więc i wstańmy razem, żeby spróbować zrozumieć wzorzec zachowania lub też cykl trybów, w którym teraz jesteście.
- Zidentyfikuj aktywny tryb radzenia sobie
Terapeut(k)a i klienci powinni stać obok siebie w jednej linii i patrzeć w dół na krzesła. Terapeut(k)a: Może to was zaskoczy, ale nie zaczniemy teraz dyskusji. Przedmiot waszej kłótni w zasadzie nie ma teraz znaczenia. Spróbujmy zanalizować wzorzec i zrozumieć cykl trybów. Ponieważ chcemy zacząć pracę ze złoszczącym się obrońcą lub z trybami dominującymi, zwracamy się do Betty (przykład zaczerpnięty z książki „Terapia Schematów dla par”): Czy możemy zacząć od ciebie, Betty? (Pamiętaj, żeby mówić o stojących poniżej „krzesłach Betty” w trzeciej osobie). Pomyślmy teraz w kategoriach naszych trzech możliwości radzenia sobie: dominacji, odcięciu się lub uległości, dobrze? Powiedz, Betty, jak sądzisz, w jakim trybie jest Betty, kiedy mówi XXX do Toma?
- Zidentyfikuj aktywny tryb dziecięcy
OK! Przejdźmy do aktywnych emocji „za” tym krzesłem. Jak sądzisz, jakie emocje „napędzają”, motywują to zachowanie? Tak! To jakiś rodzaj złości (albo, w przypadku złoszczącego się lub odstręczonego obrońcy, jakiś rodzaj wstrętu lub, w wersji złagodzonej, irytacji). A na którą nogę przechyla się Betty pod względem wyrażanej potrzeby? … Właśnie! Jest teraz bardziej po stronie asertywnej”. (Terapeut(k)a dostawia krzesło lub część asertywno-złoszczącą się za dominującym trybem radzenia sobie, zgodnie z grafiką 2).
- Zdaj sobie sprawę z dysfunkcyjności trybu radzenia sobie
Wszyscy mamy w sobie stronę asertywną i czasem korzystanie z niej ma sens. Ale spójrzmy teraz, jak ona wpływa na związek. Co ma się wydarzyć, kiedy Betty staje się dominująca? Jaki ma to przynieść skutek? … Właśnie! Chce, żeby Tom współpracował. Ale czy Tom nadal współpracuje? Nie za bardzo. Gdyby tak było, nie zgłosilibyście się do mnie. Jaki jest zatem realny skutek? … No właśnie. Tom wycofuje się i wchodzi w tryb odcięcia się (lub samokojenia). Teraz terapeut(k)a odwraca krzesło Toma w drugą stronę. A więc tak naprawdę nie do tego dążysz. Czy chcesz zmienić swoją strategię i wypróbować inną?
Opcjonalny dodatkowy krok w celu zwiększenia poziomu empatii
Tak, jak opisane jest to w Module 10, możesz poprosić klienta/-kę, żeby „wszedł/weszła w buty partnera”. W tym wypadku Betty staje za krzesłem Toma i wszyscy patrzycie na puste krzesło Betty. Jak się czujesz, Betty, kiedy widzisz, jak Betty zachowuje się na tym krześle? Możesz pogłębić to doświadczenie, prosząc Betty, aby usiadła na krześle Toma, przy czym ty i Tom siadacie przy niej i pytasz ją: Betty, teraz wszyscy zamykamy oczy. Co czujesz w ciele, kiedy widzisz, jak Betty zachowuje się w ten sposób i mówi to, co mówi? (Terapeut(k)a powtarza słowa Betty i opisuje jej ton głosu i gesty). Jaki czujesz teraz impuls? Cel jest taki, żeby Betty sama poczuła impulsy, które skłaniają Toma do jego reakcji.
- Uzyskaj dostęp do trybu Dziecka Wrażliwego
Jeśli Betty się zgadza, terapeut(k)a dalej z nią rozmawia, stojąc przy niej: Czy pamiętasz metaforę dwóch nóg? Każdy rodzi się z takimi dwiema nogami, prawda? (Terapeut(k)a dodaje krzesło dla trybu Dziecka Wrażliwego – stawia je obok krzesła dla Dziecka Rozzłoszczonego.) Spróbujmy się teraz skontaktować z odczuwaną przez Betty potrzebą więzi opartej na miłości i z ukrywaną przez Betty jej wrażliwą stroną, dobrze? … Betty, czy mogłabyś proszę usiąść koło mnie na tym krześle? (Terapeut(k)a siada blisko klientki siedzącej na krześle Dziecka Wrażliwego, nieco za nim, i mówi do Betty bardzo miękkim tonem, zwracając się do jej wrażliwej strony. W tym samym czasie Tom siada na krześle odwróconym w drugą stronę.) Co czujesz w ciele, kiedy patrzysz, jak twoja strona dominująca odpycha Toma? Możesz tutaj dodać sformułowania uruchamiające schematy, jak np. „Znowu jesteś sama, nie udało ci się!”. Zwykle patrzenie na plecy Toma wywołuje bolesne uczucia, np. ucisk w klatce piersiowej. Zwłaszcza jeśli Betty nie może „wyjść ze swojej głowy”, podsuń opcje biegunów, aby zwrócić jej uwagę ku ciału w tu i teraz, np.:
- Czy twoja klatka piersiowa jest ściśnięta, czy oddycha szeroko?
- Oddycha ci się łatwiej czy trudniej?
- Czy w brzuchu czujesz się miękko, czy ściśnięta, jakbyś miała skurcz?
- Czujesz się mocna czy słaba i sponiewierana?
Te pytania ogólnie pomagają klientom lepiej skontaktować się ze swoimi podstawowymi emocjami i powiązanymi z nimi odczuciami-markerami w ciele. Kiedy już Betty skontaktuje się z wrażliwą częścią siebie samej, osiągnęliśmy nasz cel i możemy kontynuować, mówiąc: Dziękuję, że tak się otworzyłaś. Teraz, będąc w kontakcie ze swoimi miększymi uczuciami, czego potrzebujesz od Toma? Co chciałabyś, żeby Tom zrobił? Zwykle klientka chce, żeby Tom znowu zwrócił się do niej twarzą. Jeśli tak, możesz poprosić Toma, aby się odwrócił, i kontynuujesz: Co chcesz teraz powiedzieć Tomowi? Co on ma zrobić? Jeśli klientka jest w stanie rozmawiać w funkcjonalny sposób, możesz przejść do kroku 6.
Jeśli życzenia kierowane do Toma brzmią jak żądania, możesz to nazwać, uważnić i skomentować w taki sposób: Słyszę, co mówisz, i myślę, że w zasadzie jest to okej. Ale czy masz pomysł na to, jak to życzenie, wyrażone w taki sposób, jak przed chwilą, może brzmieć w uszach Toma? … Czy myślisz, że udałoby ci się wypowiedzieć je nieco bardziej miękko i bardziej z twojej części wrażliwej, potrzebującej? … Co czujesz w ciele, mówiąc w taki sposób? … Czy coś innego, niż kiedy mówiłaś wcześniej? Te ostatnie pytania ułatwiają rozróżnianie.
Jeśli klientowi/-ce uda się bardziej otworzyć (zwłaszcza, jeśli wykonuje to ćwiczenie na sesji indywidualnej), wówczas bardzo silną walidacją jest kontrolowane ujawnienie swoich uczuć, np.: Czy mogę ci powiedzieć, co teraz czuję? Kiedy słyszę, jak mówisz w taki sposób, takim tonem, naprawdę mnie to porusza i czuję się zaproszony–a do tego, aby się otworzyć i czuć z tobą blisko emocjonalnie!
Jeśli życzenia brzmią zbyt wymagająco, jak żądania, możesz powiedzieć: Dobrze, a więc prosisz Toma, aby zrobił właśnie to. Czy pamiętasz pierwszą część nagrania z eksperymentu z kamienną twarzą? Między matką a dzieckiem jest wymiana. Czy masz pomysł, co mogłabyś zaoferować Tomowi w zamian, aby był bardziej skłonny otworzyć się na twoje życzenie? Ta ostatnia część pomaga utrzymać zaangażowanie partnera, co jest dosyć ważne.
Jeśli Betty oporuje, nie chce się kontaktować ze swoimi miękkimi uczuciami i pozostaje w złości, kontynuujesz w następujący sposób: Dobrze, Betty. Widzę, że nadal ogarnia cię złość, a więc nadal ściąga cię krzesło Złoszczącego się Dziecka i asertywności. To jest okej, ale teraz nam nie pomaga, ponieważ nic się nie zmienia. Czy jesteś gotowa spróbować czegoś innego? Jeśli klientka się zgadza, możesz np. zacząć ćwiczenie wyobrażeniowe Podróży Poślubnej (Moduł 6). Jeśli Betty próbuje mówić miękko do Toma, ale jej to nie wychodzi, możesz przejść do Modułu 10, wstać razem z Betty i nauczyć ją, jak to robić.
- Powtórne połączenie
Możesz poprosić klientów, aby wstali, nawiązali przez chwilę kontakt poprzez spojrzenie sobie w oczy i trzymanie się za ręce oraz uświadomili sobie własne odczucia. Ma to sens na początku terapii, aby odbudować ich więź emocjonalną. Na koniec sesji możesz rozróżnić to, jak czują się teraz, a jak było na początku sesji. Lekcja jest taka: jeśli przechylają się na stronę wrażliwą, nadal mogą utrzymywać więź emocjonalną. Na początku terapii możesz skorzystać z miękkich uczuć Betty: poprosić wszystkich o zamknięcie oczu i zaprosić Betty do odpłynięcia myślami w czasie do sytuacji z dzieciństwa. Jest to początek wspólnego ćwiczenia wyobrażeniowego z Modułu 9. Na dalszym etapie terapii możesz zacząć ćwiczenie dialogu łączącego w celu pracy nad konkretnym problemem (Moduł 11). Jeśli dominujący klienci nadal oporują i nie chcą kontaktować się ze swoją wrażliwą stroną ani wyrażać jej w sposób adekwatny, źle to wróży wynikowi terapii par. Prawdopodobnie nie połączą się oni powtórnie na poziomie emocjonalnym i najlepszym możliwym wynikiem będzie konstrukt w stylu „wspólne życie osobno”.
Ewentualne zadanie domowe: Staraj się przewidywać skutek swojej reakcji na partnera/-kę, zanim zareagujesz. Uświadamiaj sobie swój sposób zachowania i staraj się obierać perspektywę partnera/-ki, zanim zachowasz się jakoś wobec niego/niej.